Kefirul – un miracol pentru sanatate

147

Kefirul este o bautura foarte sanatoasa, deoarece sprijina digestia si sistemul imunitar. In Caucaz, locul din care provine, kefirul este numit „bautura centenarilor”, pentru ca ajuta la un trai indelungat si sanatos.

Ce este kefirul ?

Kefirul este o bautura din lapte acru, care se formeaza atunci cand laptele fermenteaza in contact cu ciuperca de kefir. Originar, kefirul era obtinut din lapte de iapa, insa in prezent se foloseste in principal laptele de vaca. Gustul acestei bauturi dense se aseamana cu cel de sana, insa este usor acidulata.

In functie de procesul de productie, kefirul poate avea un continut scazut de alcool.

Ce sunt ciupercile de kefir?

Pentru obtinerea de kefir sunt folosite ciupercile de kefir, un amestec de drojdii si bacterii. Acestea determina inceperea fermentarii, prin care lactoza este transformata in acizi lactici, alcool si dioxid de carbon. Ciupercile de kefir pot fi cumparate din magazinele naturiste si pot fi folosite de mai multe ori.

Kefirul contine proteine, vitaminele A, D si B si acizi folici. In plus este o buna sursa de calciu, magneziu, fier si iod. Acestea sunt importante pentru oase, dinti, muschi, nervi, dar si pentru glanda tiroida.

Kefirul este apreciat si pentru continutul de probiotice. Spre deosebire de alte produse lactate, cum ar fi iaurtul sau sana, in kefirul traditional regasim pe langa bacteriile acizilor lactici si drojdii si bacterii ale acidului acetic. Aceste microorganisme sprijina flora intestinala, lupta impotriva agentilor patogeni si sporesc forta imunitara.

Kefirul cu continut slab de grasime este bogat in proteine, contine putine grasimi si este slab caloric, fapt pentru care este recomandat in timpul dietelor, in shake-uri, alaturi de fructe proaspete si legume. In plus, influenteaza pozitiv metabolismul florei intestinale si poate ajuta in lupta impotriva kilogramelor in plus.

Kefir din comert sau kefir facut acasa?

Kefirul cumparat difera de cel obtinut in casa. Pentru kefirul obtinut industrial, in locul ciupercii de kefir sunt folosite bacterii si drojdii. Astfel, difera si gustul dar si continutul de alcool. Kefirul traditional contine alcool, insa este aproape lipsit de lactoza si este recomandat persoanelor care sufera de intoleranta la lactoza. De asemenea, kefirul traditional contine mai multe substante nutritive.

Concluzie

Kefirul nu este doar o bautura racoritoare. Este folosit ca ingredient in nenumarate retete. Nu trebuie sa exagerati insa, deoarece consumul de kefir in exces poate fi daunator, prin afectarea echilibrului florei gastrice. Se recomanda un consum zilnic intre 0,5 si 1 litri. Aceasta cantitate este sanatoasa si sprijina sistemul imunitar.